Friday, April 18, 2008

وضو

نمي دونم تا حالا چند بار سمت قرآن رفتيد و چون يادتون اومده وضو نداريد و حال وضو گرفتن هم نداشتيد، بي خيال خوندن قرآن شديد
.
اما يك نكته مهم اينجا وجود داره : آيا اينكه يك آدم بي وضو قرآن را بخونه بهتره ، يا اينكه آدم بدون وضو، به سمت قرآن نره و اصلاً اونو نخونه ؟
.
به نظر من اگه شرط وضو داشتن واسه قرآن خوندن گذاشته نمي شد، آدما خيلي بيشتر قرآن مي خوندن و جاي قرآن از روي طاقچه و بالاي كمد تو دامن آدما منتقل مي شد... به نظرم قرآن كتابي واسه خوندنه نه كالاي زينتي
.
راستي كي شرط وضو داشتن رو واسه قرآن خوندن گذاشته؟ كسي چيزي ميدونه ؟

2 comments:

Anonymous said...

با عرض سلام
شما به یکی از نکته های ساده ولی مهم اشاره کردید ، اجازه میخوام سوال کنم شما جزء کدوم دسته هستید اگر حال وضو گرفتن نداشتید ازش صرفنظر میکنید؟

تفسیر آیات 77 تا 80 سوره ی واقعه
إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ * فِی کِتَابٍ مَکْنُونٍ * لا یمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ * تَنزِیلٌ مِنْ رَبِّ الْعَالَمِینَ یعنی: هر آینه این قرآن گران قدری است در کتابی پنهان یعنی لوح محفوظ قرار دارد جز پاکان یعنی فرشتگان بدان دسترسی ندارند. از سوی پروردگار جهانیان نازل شده است [1]
آیات فوق از منبع سرچشمه‌ی وحی سخن می‌گویند، سرچشمه‌ی آن را کتاب مکنون که همان لوح محفوظ است معرفی می‌نماید و جز فرشتگان یزدان کسی یعنی شیاطین ناپاک بدان دسترسی ندارند.
برخی تصورشان بر این رفته که منظور از کتاب مکنون همان مصحف شریف و جلد قرآن است و منظور از مطهّرون، مؤمنان دارای وضو هستند. لذا فتاوایی صادر کرده‌اند مبنی بر اینکه کسی که وضو ندارد نمی‌تواند قرآن را لمس کند و یا آن را قرائت نماید چون ناپاکند و برای اثبات رأی خود به این آیات استدلال می‌نمایند.

این برداشت از آیه، برداشتی کاملاً اشتباه است زیرا که آیه از مسلمانان با وضو صحبت نمی‌کند بلکه سخن از منبع وحی و شیوه‌ی ارسال آن به محمدص و باطل نمودن شبهات کافرین است که می‌گفتند شیاطین کمافی السابق به آیات قرآن قبل از رسیدن به محمد دسترسی دارند یا این آیات از سوی اجنه و شیاطین به دست او می‌رسد، پس کلام خداوند نیستند.

«لا» در لایمسه لا نفی است نه لای نهی چرا که می‌فرماید غیر پاکان آن را لمس نمی‌کنند. نمی‌فرماید: نباید غیر پاکان آن را لمس نمایند. و ما عملاً می‌بینیم که روزانه هزاران کافر که وضو سهل است دارای حدث اکبر هم نیستند به قرآن دست می‌زنند. پس ضمانت اجرای آن کجا خواهد بود و آیا خداوند نمی‌دانست که بی‌وضوها هم به آن دست می‌زنند پس چرا فرموده بی‌وضوها به آن دست نمی‌زنند؟

فقهای متشدد و سخت‌گیر از سر دلسوزی و یا ناآگاهی و دشمنان آگاه و کینه‌توز عملاً کاری کرده‌اند که مسلمانان با قرآن فاصله بگیرند و نتیجه اینگونه شده است که قرآن مهجور بماند و رنگ و بویی در زندگی ما مسلمانان نداشته باشد تا جایی که پیامبرص از محضر خداوند شکایت می‌کند. وَقَالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً یعنی: و پیغمبر (شکوه کنان از کیفیت برخورد مردمان با قرآن) عرض می‌کند، پروردگارا! قوم من این قرآن را (که وسیله‌ی سعادت دو جهان بود) رها و از آن دوری کرده‌اند (و از ترتیل و تدبر و عمل بدان غافل شده‌اند). [4]
و عملاً می‌بینیم تنها استفاده‌ی قرآن در میان خانوده‌های بسیاری از مسلمانان عبارت است از:
- نگهداری آن به عنوان تبرک و قرار دادن آن در پارچه‌ای روی تاقچه‌.
- نوشتن دعا.
- بوسیدن و احترام ظاهری از آن.
- قرار دادن پشت سر زنانی که تازه وضع حمل کرده‌اند و ...
در حالی که احترام از قرآن، درک صحیح از آن و عمل به آن می‌باشد. اصل در دین خدا بر ساده‌گیری است چنانچه قرآن در این رابطه می‌فرماید: ... یرِیدُ اللَّهُ بِکُمْ الْیسْرَ وَلا یرِیدُ بِکُمْ الْعُسْرَ... یعنی: خداوند آسایش شما را می‌خواهد وخواهان زحمت شما نیست [5]و پیامبر در حدیثی سه بار تکرار فرمود که: «الا هَلَکَت المتنطعون». نیز بخاری در حدیثی آورده است که: «ما خُیرَ رسولُ اللهِ r بینَ اَمْرَینِ إِلّا اختارَ اَیسَرَهُما مالم یکُنْ اِثماً» یعنی:« رسول خدا ص در میان دو امر آسان‌ترین آن‌ها را بر می‌گزیند مادامی که امر آسان‌تر، گناه نمی‌بود.»
[1]- قرآن کریم، سوره‌ی واقعه، آیه‌ 77-80.
[4]- قرآن کریم، سوره‌ی فرقان، آیه‌ی 30
[5]- قرآن کریم، سوره‌ی بقره، آیه‌ی
185.
برگرفته از نوشته های دلیر عباسی

Babak said...

سلام مينا خانم

خيلي ممنون از مطلبي كه اينجا نوشتيد چون خيلي جالب بود.. منم بنظرم مي رسه كه اسلام واسه راحت كردن زندگي ما اومده نه واسه سخت كردنش.. ماها خودمون همه مسائل رو سخت در نظر مي گيريم... موفق باشيد