Sunday, September 30, 2007

افغاني

جايي كه ما زندگي مي كنيم ، خيلي افغاني زندگي مي كنه.. اين آقا ابراهيم همسايه روبرويي ما يك روز به من مي گفت كه حدود يكصد و بيست خانواده افغاني تو اين محله هستند ، كه خب خيلي زياده
.
امروز مليكا رفته بود تو بالكن و به من گفت كه بابايي من برم با اين بچه ها بازي كنم.. از بالاي بالكن نگاه كردم دو تا از بچه ها رو شناختم، فريبا و ليلا دختراي آقا ابراهيم بودند. به مليكا گفتم باشه برو ولي اصرار كرد كه منم باهاش برم. منم قبول كردم و لباس پوشيدم
.

رفتيم پايين ديدم بچه ها دارند دنبال بازي مي كنن.. مليكا اولش خيلي خجالت مي كشيد.. ده دقيقه طول كشيد كه با بچه ها قاطي شد.. بچه هاي ديگه واسه مليكا رفتند گل چيدند و بهش دادند و منم از دور مراقبش بودم
.
كم كم بچه ها اومدن دورو برم منم داشتم باهاشون حرف ميزدم. يكهو ديدم يك آقايي اومد سمت ما كه من فهميدم پدر چند تا از بچه هاست كه دلواپسه كه اين غريبه كيه كه داره با بچه ها حرف ميزنه
.
چند قدمي كه نزديك شد، من به فارسي سلام كردم و اونم جواب داد و طولي نكشيد كه غرق صحبت شديم. از ايران اومده بود استراليا... البته بيشتر افغاني ها از ايران اومدن استراليا .... و خيلي نسبت به ايران متعصبانه حرف ميزد و از حرفاش فهميدم كه خيلي بيشتر از ما ايراني وار زندگي مي كنه
.
جالب اينه كه همه اين افاغنه اي كه من تا حالا باهاشون حرف زدم ، خيلي ايران رو دوست دارن و خيلي آدمهاي خوبي هستن و خيلي متحد هستن
.
افغاني هاي تو استراليا هواي هم رو خيلي دارن و خيلي با هم مهربون هستند... شايد يكي از دلايلش اين باشه كه همه اونا با واژه درد و سختي آشنا هستند و همشون اين وجه مشتركشون هست... ما ايرانيا چي ؟ اصل همديگر رو قبول نداريم و اگه بفهميم همسايه شش تا ساختمون اونورتر ايراني هست كلاً از اون منطقه در ميريم
.
اما دم اين افغانيا گرم... واقعاً آدمهاي سخت كوش و با معرفتي هستن... بيشترشون خرج چند خانوار تو افغانستان رو هم ميدن و خيلي خيلي خيلي خيلي هواي هم رو دارم و اتحاد دارن
.
مليكا داشت كيف مي كرد كه با بچه هاي همسن و كم و بيش همزبون خودش بازي مي كرد و من صداش زدم تا پدر بچه هاي افغاني كه به حرفاي من داشت گوش مي كرد، از شر من خلاص شه و بره افطار كنه... از قيافه اش معلوم بود روزه هستش و ازش التماس دعا خواستم و خداحافظي كردم
.
واقعاً همدلي از هم زباني خوشتر است.... و من لذت مي برم كه عوض دوست استراليايي جمع كردن، با يكسري از فارسي زبانان افغاني تا حالا دوست شدم... چون كلي نقاط مشترك فرهنگي ديگه اين وسط سواي مذهب و زبان وجود داره
.
باور كنيد اگه يك روز به عنوان مثل، من مجبور بودم كه يك مليت ديگه اي رو به جز ايراني انتخاب كنم، من افغاني بودن رو به جاي انگليسي و يا آمريكايي بودن انتخاب مي كردم..چون اين كشور فرهنگ و ريشه در تاريخ داره

4 comments:

Anonymous said...

Dear Babak,

I just read the "Afghani", and I have a serious question and want to know "who" do you think "is an Iranian?" What are features of a person in the world that makes them Iranian, as compared to non-Iraninas?

Babak said...

سلام

سئوال خيلي خوبي پرسيدي. ايراني بودن مي تونه مشخصه هاي متفاوتي داشته باشد.. خدا بيامرزه احمد شاملو رو يك روز مي گفت ايراني هاي تو آمريكا رو زمين سفره پهن مي كنن و قورمه سبزي مي خورن فكر مي كنن ايراني هستن
.
من خودم معتقدم وطن آدم اونجايي نيست كه آدم توش زندگي مي كنه ، بلكه جايي هست كه بهش فكر مي كنه
.
من فكر مي كنم كه ايراني كسي هست كه خودش بگه من ايراني ام و خودش رو ايراني قبول داشته باشه. به نظرم همين اطلاق ايراني بودن به خود، كافيه كه ما فرد رو ايراني بدونيم
.
مشخصه ها ي ايراني بودن هم خيلي متفاوت ميتونه باشه ولي مهم تر از همه دانستن زبان فارسي هستش و دوم تعلق داشتن- خوني ، نژادي، قومي و..- به كشوري به اسم ايران و سوم قائل بودن خود فرد به ايراني بودن
.
يك كسي مثل آندره آغاسي با اين حال كه پدرش ايراني هست خودش اعلام كرده كه من آمريكايي هستم نه ايراني... خوب اين يك واقعيت هست كه ما نبايد اون رو ايراني بدونيم چون خودش اين رو ميخاد
.
بحثي كه من دارم اينه كه اين آدمايي كه خودشون را ايراني اطلاق مي كنن و همش به نياكان آريايي خودشون ميبالن و داد از حقوق بشر كوروش ميدن و استراليايي ها رو القاب بد ميدن چرا هنوز با اون پيشينه روشن فرهنگي كه بر تارك جهان ميدرخشه و چه ميدونم شعرش بالا سر سازمان ملل هستن و صبح تا شب قمپوزش رو به اين و اون در مي كنن، از جمله محرومترين و بي برنامه ترين اجتماعات تو استراليا و همچنين تو انگليس به شمار ميرن؟ چرا هنوز بلد نيستن كه دور يك ميز بشينن و بدون نگاه مذهبي، سياسي، قومي و....سعي كنن تا يك تصوير خوبي از خودشون نشون بدن..... چرا ايرانيا بايد تو استراليا جزو ده مليتي باشن كه بيشترين ميزان افسردگي را دارن... الحمدالله كه واليبال جوانان ايران تو جهان اول شد و اين حرف احمقانه كه ايرانيا فقط تو ورزش هاي انفرادي موفق هستن از بين رفت..... داود جان ماها بايد ياد بگيريم كه يك خرده منافع جمع رو منافع شخصي ترجيح بديم و اگر اونروز برسه همه زندگي خوبي خواهند داشت
.
درد زياد است.. اي كاش بوديد و مي ديديد كه چقدر تصويري خوبي كه از ايرانياي خارج از كشور در ايران وجود داره با واقعيت فاصله داره.. كاش بوديد و مي ديديد

Zohreh said...

سلام بابک جان..
من کاملا با حرفات موافقم .. ما از وقتی که بقولی اومدیم اینور آب
و داریم اینجا زندگی می کنیم ..هنوز اون ایرانی که بشه بهش به عنوان یک دوست خوب واقعی گفت رو پیدا نکردیم .. چند روز پیش اتفاقی با دوستی که چند سال پیش از من یه سری اطلاعات میخواست واسه اومدن استرالیا و سوالاتی داشت و من هم جوابش رو داده بودم.. بعد چند سالی اتفاقی ای میلی گرفتم و متوجه شدم که اینجاست و
واسم تو بقولی درد دلهاش نوشته بود که بقول معروف صابون چند تا ا ر این عزیزان ایرانی ما بدجور به تنش خورده و حسابی نقره داغش کردن.. میگفت من اصلا دیگه نمی خوام با ایرانی های اینجا رفت و آ مدی دیگه داشته باشم ..بهش گفتم بهتون حق می دم اما ..من باور دارم که ایرانی خوب اینور هم وجود داره ..فقط من و شما هنوز اونو پیدا نکردیم و باهاش برخوردی نکردیم .. بهش گفتم من دوستان خوبی دارم و دوستی هام رو بر اساس یه سری خصوصیاتی که باید تو روابط با من و من با اونا رعایت بشه .. برخورد و حساب می کنم .. حالا اگه این دوست من اتفاقی ایرانی هم از آب در اومد که چه بهتر .. من با یک تیر دو تا نشونه زدم
...
ما تو ایران هم بصرف اینکه یه کسی چون فقط ایرانی بود باهاش روابط و دوستی نداشتیم معیار های دیگه رو در نظر میگرفتیم .. اینجا هم همینطور .. ما حق انتخاب داریم که ببینیم واقعا باید با چه کسانی رفت و آمد بکنیم ... ققط اینجا کمی پپدا کردنش مشکل تره .. منظورم دوست خوب ایرانی است اما این به اون معنا نیست که با هر ایرانی هم بگردی تا حسابی گند بزنه به اعصابت .. زندگی در غربت به تنهایی مشکلات خودش رو داره ..چرا باید بهش اضافه کنیم ..
من هنوز باور دارم که دوست خوب ایرانی هست .. بابک ..بچه محل .. تو یکی از اون ها هستی
....
.. حیلی چاکریم
..

Anonymous said...

man yeki az arezoo ham ineke beram Afghanestan. nemidoonam chera baaz daaghe dele man ro taaze kardi amoo babak.

be omide roozi ke toye Afghanestan o Iraq solh bar gharar beshe va shahede abadani o sazandegi in do keshvare hamsayamoon beshim.